Här följer lite information och bilder från 9:2 IDH´s resa till Prag

Hejsan alla.

Här är det tänkt att jag ska försöka  berätta lite om vad som händer under resan till Prag.

Sidan uppdateras när det dyker upp tillfällen för detta, så det kan vara väldigt oregelbundet.

Det kommer även att finnas ett fotogalleri med lite bilder, som ni kan hitta via denna länk/adress http://92idh.pmpsportfoto.se.

Galleriet innehåller nu 116 bilder men dom blir fler och kan komma att bytas ut om eleverna tittar på de drygt 500 andra bilder som finns i dagsläget.

Det finns även ett nytt album i samma galleri som är avsett för att alla eleverna skulle lägga upp sina egna bilder, för dom ser säkert resan på ett annat sätt än mig när det gäller fotografering, så nu väntar vi bara på att det albumet ska börja fyllas på.

Dag 1

Resan började med att vi samlades på Arlanda, Mik hade en liten genomgång för alla om lite allmänt som är tänkt ska hända under resans gång.

Flyget ner gick utmärkt och vi landade i ett lite kyligt Prag enligt tidtabell.

Tog bussen in mot centrum och bytte sedan till tunnelbana.

Promenerade en stund i centrum innan vi kom fram till hotellet, checkade in och gick ut på stan på nytt.

Denna gång blev det en hel del promenader, men vi lyckades även åka spårvagn till restaurangen där vi har ätit middag.

Nu är jag tillbaka på hotellet en kort stund innan jag ska ansluta till de övriga som har hittat ett ställe där dom kan se på fotbollsmatchen ikväll.

// Petri

Dag 2.

Alla ligger och sover fortfarande, fast kl är iofs bara 6 på morgonen och frukosten är först kl 8, så det kanske inte är så konstigt..

Men jag har lagt upp ytterligare 4 bilder från gårdagen, "gammalt möter nytt"

// P

Nu har samtliga vaknat och klarat av frukosten.

Snart är det dags att samlas för att diskutera dagens scheman, som börjar med att vi besöker Vietnamesiska marknaden.

Sen får vi se vad som händer under resten av dagen, men kameran ska med i alla fall.

// P

Vi åkte till marknaden strax efter 10 och strosade runt ett tag och sen fortsatte vi till ett ganska stort köpcentrum där en del passade på att handla lite, De flesta (eller kanske alla) passade även på att äta lite. Nu är vi tillbaka en kort stund på hotellet för att lämna av lite saker och diskutera vad vi ska hitta på resten av dagen.

Finns lite olika förslag och det är inte omöjligt att vi delar upp oss om dom vill göra olika saker.

//P

Vi åkte iväg för att äta mat och spela bowling.

Det gick väl så där om man ska vara ärlig..

Bowlinghallen vi kom till var full och den var dessutom rökfylld då rökning var tillåten i lokalen, så vi lämnade stället och planerade om.

Mik visste vart det fanns en annan bowlinghall så vi valde att äta först och sen åka vidare dit istället.

När det var dags att åka vidare så hade ett antal barn ångrat sig och ville inte spela bowling, så vi delade upp oss.

Ingen har spelat bowling men alla verkar ha haft en riktigt bra dag i alla fall, och alla 3 grupperna hittade tillbaka till hotellet på olika sätt.

Ny dag och nya aktiviteter i morgon..

// P

Dag 3.

Idag är det frukost som vanligt kl 8 och sen är det planerat att vi ska på en guidad tur till gamla stan under förmiddagen, så då kommer det nog att bli en hel del ny intressant information om denna vackra stad och en del nya bilder.

Vad som händer efter det löser vi sen, men vi och eleverna har lite olika funderingar.

18 st tonåringar i ett främmande land, ett öppet och flexibelt schema som ändras och anpassas med kort varsel flera gånger om dagen och trots det så har vi inga som helst problem.

Alla verkar vara nöjda och glada och detta gäng kan jag följa med fler gånger.

Återkommer med mer, när jag hittar lite tid över för det.

Uppdatering av dag 3

Vi var ute och promenerade med en guide i 2 timmar, och sen fortsatte vi själva en bit till.

När det sen blev en fråga om vi skulle fortsätta till utkikstornet eller vända tillbaka till hotellet, eller dela på oss så slutade det med att ingen gick till hotellet.

Vi var ute och gick i nästan 5 timmar innan vi åt lite mat och tog spårvagnen hem... nu är det helt fritt ett par timmar..

Uppdatering..

Kl 19 var det mat och shopping vid ett större köpcentrum, och alla verkar fortfarande lika nöjda med att vara här.

Frågar man eleverna om vad dom tycker om resan än så länge så är det bara "tummen upp" eller svar som "kanon" , "Häftigt", "skitkul" osv..

Nu finns det även en mail-adress ni föräldrar kan använda om ni har frågor eller synpunkter till mig, och den är prag92@pmpsportfoto.se

Mer information följer allt eftersom jag hittar tid :-)

Dag 4

Idag har vi haft sovmorgon, eller rättare sagt så har en del elever det fortfarande.

13:00 börjar dagens schema med lunch på restaurang

U Medvídku som öppnade redan 1466 och efter det kanske det blir en tur med flodbåtarna på floden Moldau, eller Vltava som den heter här.

Denna flod och dess broar är välkända från många filmer som t.ex. tripple-X, James Bond osv..

Dom finns med på tidigare bilder i galleriet, men om det blir en tur på floden så blir det nog bättre bilder.

// P

Restaurangen var väldigt trevlig och jag tror att de flesta var nöjda med maten, det lät så i alla fall.

Men flodbåtsturen ställde vi in på grund av att det blåste rätt kallt och det var ingen som riktigt kände för att vara ute på vattnet då.

Nu var det tänkt att vi skulle dela upp oss lite då det pratades om Poweryoga, går på gym eller vara kvar på hotellet och slappa lite, för att senare i kväll göra ett nytt försök med bowlingen som vi följer upp med Lazerdome.

9 bilder till från restaurangen blev det ialla fall.

Nu är vi tillbaka på hotellet igen.

Ikväll blev det bowling, men vi delade upp oss så att dom som ville spela bowling stannade där med Mik, och de övriga delade upp sig mellan mig och Charlie och så strosade vi runt och åt lite innan vi anslöt till "bowling-gänget" och hejade på lite, och därefter drog vi vidare till Laserdome.

Där var nästan alla med, det var bara jag och 1 till som hoppade över det, och dom verkade ha det riktigt roligt.

Men några bilder därifrån fick jag inte då dom spelade i ett mörkt rum och någon liten "tomte" med kamera hade inte passat in där :-)

Fast en bild på det vinnande laget blev det i alla fall.

Nu är kvällen avslutad för eleverna, och jag tog en promenad för att se om jag kunde få till någon mysig nattbild.. fungerade inte riktigt bra, men en lten hänvisning om hur det ser ut blev det i alla fall.

Så nu är det 81 bilder i galleriet.

Fast nu är det efter midnatt så nu avslutar även jag dag 4... ny dag och nya aktiviteter imorgon.

// Petri

Dag 5

Idag ska vi iväg på ett studiebesök på en privatskola här i Prag, och vad vi hittar på efter det är inte bestämt ännu,

Men dom kommer säkert på något roligt..så det återstår bara att vänta och se vad det blir.

// Petri

Tillbaka på hotellet och då passar jag på att uppdatera lite medans de övriga undersöker vilka olika alternativ dom kan hitta för kvällens middag och eventuella aktiviteter.

Studiebesöket på skolan var väldigt intressant, det började med att dom presenterade sin skola för oss och Mik och Charlie presenterade vår skola.

Därefter fick eleverna "rast" som resulterade i en improviserad fotbollsmatch mellan Sverige - Tjeckien.

Matchen slutade oavgjort och resultatet var detsamma efter straffar.

Sen blev det grupparbeten där dom gick ihop 3-4 st från varje skola i varje grupp och jämförde hur skolan ser ut i respektive land.

Studiebesöket tog ett par timmar, men det upplevs som även detta besök var uppskattat av eleverna, för dom verkade glada både när dom var där och efteråt.

Nu är det tyvärr inte så mycket kvar av resan och jag kan bara konstatera att detta är ett riktigt härligt gäng, både elever och lärare.

Det blev en vända till där vi försökte hitta en kyrka som var öppen så att vi kunde gå in och titta, men misslyckades tyvärr med det.

Så det blev middag och lite biljard och bowling, det var en del som ville ha revansch.

Med vänlig hälsning Petri

Dag 6.

Idag händer inte så mycket annat än att det blir frukost och sen ska alla packa klart och städa ur rummen.

10:00 ska vi ha checkat ut och sen finns det för lite tid kvar innan vi måste åka, så vi hittar inte på något annat än att åka ut i god tid till flygplatsen för vidare transport hem.

Landar på Arlanda ca 15:00 efter en väldigt intressant vecka.

Nu blir det troligtvis inga fler uppdateringar från min sida, så tack för mig och med vänliga hälsning Petri

Slut på resan...

Jag måste göra en uppdatering till.

Vi hade liika många barn med oss hem som när vi åkte ner, och det är dessutom samma barn :-)

Eftersom denna sida börjar med en gruppbild tagen precis när vi kommer fram, så avslutar vi sidan med en gruppbild från Prag´s flygplats minuten innan vi skulle kliva på planet för resan hem.

Elevernas kommentarer

Jag tror inte att jag har gått så här xxxxx långt i hela mitt liv... // Rasmus (samtidigt som han skrattar)

Det här är juh as-coolt ... //  Jens

Helt awesome!! // Lapi

Det här har varit hitills en fantastisk och lärorik resa. vi har fått se fantastiska byggnader, smaka nya maträtter och träffat mycket roligt folk. det har varit fantastiska aktiviteter och nu taggar man till bowlingen och middagen ikväll <3 stort tack till Petri, Sulan, Charlie och Mik. //Andreas "kungen" byström

...............

Det andra kallar omöjligt tar bara lite längre tid...